15. Architektura a užité umění 19. století v evropských a
českých zemích (historismus, secese)
Úvod
- ocel + beton = předpjatý beton
- tabulové sklo
- vzniká design → odděluje se role návrháře od výrobce
Historismus
- první 2 slohy hlavní, 2 poslední nejsou tak významné
-
30L. NEOGOTIKA
- sakrální stavby, aristokratická sídla
- významná role šlechty a církve
- inspirace Anglií
-
50L. NEORENESANCE
- vznikla ve městech → převážně ve Florencii
- o stavby se starala městská rada
-
veřejné stavby (divadla, knihovny, školy, atd.)
- Národní divadlo (první vyhořelo)
- Národní muzeum
-
80L. NEOROMÁNSKÝ v Německu
- “gotika je příliš francouzská”
-
90L. NEOBAROKO v Rakousko-Uhersku
- v baroku bylo Rakousko velmoc
-
1900 - SECESE
- secese = odštěpení
- centra - Skotsko, Katalánsko, Rakousko-Uhersko
- inspirace přírodou (popínavé rostliny)
- sinusoidní linie (vlnovky)
- inspirace Japonským uměním
Užité umění
Průmyslový design
- zpočátku historizující napodobeniny
- postupně mizí dekor
- vliv světových výstav (Londýn 1851)
-
M. Thonet
- bez dekoru, jednoduchý, ohýbaný nábytek
Grafický design
- vliv Japonska
-
plakáty (vytvořeno LITOGRAFIÍ - tisk z plochy, kvalitní
barvy, lehce duplikovatelné)
-
jednoduché texty, pevné obrysy připomínající japonské
dřevořezy
- syté barvy, ostré přechody (např. vlny)
-
A. Mucha
- protažené formáty
- výklenky s písmem (připomínají svatozář)
- mozaiky (byzanc)
- vlasy secesní křivka (sinusoida)
Obrázky
-
ŽIDLE Č. 14
- zbavení dekoru
- rychlý a snadný export
- skládatelný
- 1m3 krabice → 36 židlí
- vývoz po celém světě, převážně USA
-
dodnes funguje firma THONET (dnes THON) v Bystřici
pod Hostýnem (souvisí s regionem → dost lesů a levná
pracovní síla)
-
PLAKÁT
- vliv japonska
- plakát pro Pařížskou taneční halu
- La Goulue → hlavní tanečnice
- pevné obrysy
-
MUCHA
- vliv japonska + byzantské umění
- podoba mozaiky
- práce s písmem
- písmo v oblouku reprezentuje svatozář
Audio