14. Umění klasicismu ve světě a v českých zemích
-
z lat. classicus, patřící k nejvyšší římské třídě,
tedy doslova "prvotřídní”
- hlavně Francie
- 1776 → založení USA
- 1789 → VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
- 1803 - 1815 → Napoleonské války
- důležitý myšlenkový směr → OSVÍCENSTVÍ
-
NÁVRAT K ANTICE → v roce 1750 se objevily Pompeje a
Herkulaneum po zasypání od Vesuvu
- imperiální symbolika Říma
-
České země - kontext
- vláda Marie Terezie a Josefa II.
- zavedena povinná školní docházka
-
1781 - vydán Toleranční patent (povolena i
nekatolická vyznání)
-
zrušeno nevolnictví – poddaní nabyli svobody
- 1805 → BITVA U SLAVKOVA U BRNA, VÍTĚZNÝ OBLOUK
Architektura
-
LA MADELEINE
-
TYMPANON, ARCHITRÁV, HLAVICE (KOMPOZITNÍ), HLAVA,
DŘÍK, KANELURY
-
neodpovídal křesťanským požadavkům, uvnitř vložen
kostel IL GESU
Sochařství
-
NAPODOBOVÁNÍ DĚL řeckého sochařství (J. J. Winckelmann)
-
nevěděli ovšem o polychormovanosti (barevnost),
tudíž jim přišel bílý mramor estetický
- Bertel Thorvaldsen (Dán)
- Antonio Canova (Ital)
Malířství
- nemělo se co napodobovat → nic se nedochovalo
- mírné napodobování reliéfů
- J. L. David
- meče → motiv přísahy, ovšem reflektováno do současnosti
-
PŘÍSAHA HORATIŮ
-
antická historie komentující současnost - zavraždění
tyrana
-
rozdělení na 2 poloviny obrazu muži nalevo dynamičtí
- ženy napravo unavené a vláčné
- mělký (nehluboký) prostor
- důraz na linearitu (kresbu)
-
J. A. D. Ingres [:angr:] (Francie)
- orientalizující motivy (Harémy, Turecká lázeň)
-
FRANCISCO de GOYA (Španěl)
- temné pojetí
- grafické cykly (Caprichos, Hrůzy války)
Užité umění
- vliv Egypta, inspirace
- Napoleon se vydává se do Egypta → EMPÍR [:AMPÍR:]
- zlatá a nebarvy (černá/bílá), sfingy, zvířecí tlapy
Audio