10. Renesanční umění v evropských zemích
- území Itálie → městské státy
- italsky Rinascita = znovuzrození, Rinascimento = doba znovuzrození
- výraz zavádí Vasari a znamená ZNOVUZROZENÍ ANTIKY
- Antropocentrismus = důraz na člověka
- Objevení perspektivy (lineární)
- počátky estetického ocenění krajiny (převážně Nizozemsko)
- v Německu probíhají reformace (Luther, Calvin)
- objev knihtisku → zlevnění knih
Datace
-
1280 - 1320 Protorenesance
- příchod moru do Itálie (proto dlouhá odmlka až do 1400)
-
1400 - 1500 Raná renesance
- objev knihtisku (Gutenberg)
-
1500 - 1540 Vrcholná renesance
- Michelangelo, Da Vinci, Santi
- 1540 - 1590 Manýrismus (Pozdní renesance)
PROTORENESANCE
- náznaky krajiny a perspektivy (ještě ne příliš lineární)
- vyjádření emocí
- fresky (není čas na detaily)
- během morové epidemie se maluje málo a konzervativně
Raná RENESANCE
- pořád vycházíme z baziliky
- základní geometrické tvary → kruhy, půlkruhy, obdélníky, čtverce
-
Filippo Brunelleschi
- vertikály, archivolty
-
renesanční okna
- pravoúhlá, bez lomeného oblouku, mají profil
- BAZILIKA SAN LORENZO ve FLORENCII
Vrcholná RENESANCE
- soutěž na dveře Florentského baptisteria
-
LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA → BODY SE SBÍHAJÍ DO JEDNOHO BODU
(ÚBĚŽNÍKU)
- OBJEVIL BRUNELLESCHI
- PROSLAVIL ALBERTI
- zájem o člověka
- AKTY
- oblíbený motiv DAVIDA → motiv města Florencie
-
Kontrapost
- esovité prohnutí, sbíhání boku a ramen
-
TYPY PERSPEKTIV
- PTAČÍ - ZHORA
- ŽABÍ - ZDOLA
-
MASACCIO
- krajinný kontext
-
LEONARDO DA VINCI
- TROJÚHELNÍKOVÁ kompozice
- předměty vpředu ostré, vzadu rozmazané, VZADU - EFEKT ZAKOUŘENÍ → SFUMATO
- náznaky pohybu
-
MICHELANGELO
- blok kamene, ze kterého vychází postava → NONFINITO (nedokončeno)
-
RAFAEL
- trojúhelníky + sfumato (principy Da Vinciho)
Nizozemí
- důležité místo - ANTVERPY
- OLEJOMALBA → DETAILY
- KRAJINOMALBY (divoké krajiny → protože zde nejsou)
- rozeklané hory
- JAN VAN EYCK
-
BOSCH
- maliny, ostružiny → motiv sexuality
- zobrazení pekla → teplo a led (do ledu se lidé na obrazech propadají)
Německo
-
ALBERT DURER
- grafický cyklus Apokalypsa → zjevení svatého Jana
MANÝRISMUS
- vypjaté emoce
- diagonály
- kontrast mezi světlem a temnotou → náznaky baroka
-
EL GRECO
- deformace → vysoké protažené postavy
- VÝRAZNÁ BAREVNOST, až psychodelická
OBRÁZKY
FLORENTINA
- ZAMĚŘIT SE NA KOPULI
- použití mramoru a cihel
DAVID
- koncentrace na akci
- v ruce kámen
- vážný pohled
- kontrapost
- mužský akt
- symbolika města Florencie
BIČOVÁNÍ
-
RANĚ RENESANČNÍ KOMPOZICE
- HORIZONTÁLY A VERTIKÁLY
- LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA (využití kachliček)
- průhled do krajiny
- vše je stejně ostré
POSLEDNÍ VEČEŘE
- lineární perspektiva, náznaky sfumato
- trojúhelníková kompozice
-
gestikulace na obraz
- apoštolové gestikulují
- negestikuluje kristus a jidáš
- protože je to okamžik kdy řeší kdo zradil ježíše, ovšem jediný ježíš a jidáš vědí kdo je viník
SVATBA MANŽELŮ ARNOLFINIOVÝCH
- nápis “byl jsem zde” → smlouva s datací → manželská přísaha - muž vkládá ruku ženě
- jedna svíčka → jeden bůh
- pes → věrnost
- pomeranče → látka
- zrcadlo → vyobrazení svědka
- pouze vypadá jako těhotná, ovšem není